CD 100:- dubbel-CD 150:-
Priset för JAZZarkivets skivor normalt är 100:- Kr (plus porto). Köper Du två eller flera skivor blir det portofritt.
Du beställer genom att sända ett mail till info@jazzarkivet.se
JAZZarkivets överskott går till stipendier - i första hand till yngre musiker som spelar ’gammal’ jazz.
I’m Confessin’ - Jörgen Zetterquist & hans vänner. JAZZarkivet har några ex. av Jörgens sista skiva (inspelad 2009)
Jazzhistorisk CD med 21 tidigare outgivna inspelningar
Paul Bocciolone Strandberg remembering Scaniazz & The Absalon Orchestra (JA-1603)
Inget annat band har nått en motsvarighet till SCANIAZZ (1975-1987) internationella framgångar.
När sextetten Paul Strandberg, Ulf Björkbom, Hans Bendroth, Stefan Kärfve, Björn Ekman och Agneta Engström år 1975 gemensamt beslöt att söka sig från dixieland till 'tidigare' jazz inleddes en makalös karriär. Inspiration hämtades från den musik som framförts av Clarence Williams Blue Five 1923-1927, och Scaniazz blev omedelbart eftersökt bland Europas festivalarrangörer.
Vid Breda Old Style Jazz Festival 1978 ’hittades’ bandet av Bob Erdos, skivbolaget Stomp Off, vilket resulterade i att LPn MESSIN’ AROUND gavs ut i USA 1980 - senare följd av ytterligare 2 CD-skivor. Totalt har bandet producerat 7 album.
Cushion Foot Stomp (*), I Got the Stinger, Copenhagen, Mandy Make Up Your Mind (*), Gloryland (*), Mr Jelly
Lord (*), Pile of Logs and Stone (*), Terrible Blues (*), Spanish Mama, Bull Fiddle Blues (*), Ricard M Jones
Blues, In Harlem’s Araby, My Good for Nothing Blues (*), Coal Cart Blues, Come On Coot and Do That
Thing, Yellow Cat Blues (*), Mean Blues (*) - (*)= tidigare outgiven
The ABSALON ORCHESTRA (1985-1988) grundade till stor del sitt låtval på 20- och 30-talets mest populära amerikanska stor- och dansband (vilket ofta var samma sak). Orkestern lyckades på ett strålande sätt återuppliva ”Hot Dance Music” - trots mindre numerär lyckades man med hjälp av flitiga dubbleringar på olika instrument skapa en klang som inte stod föregångarna efter. Absalon återskapar på ett magnifikt sätt den musik som spelades på ”det glada 20-talets” estrader och scener - till stor del tack vare Pauls mångsidiga arrangemang. En kuriositet i låtvalet är Vera, ursprungligen framförd av Svenska Paramountorkestern 1929.
Mad (*), Sonny Boy, If I Had a Talking Picture of You, Everybody Loves Somebody Blues, Just Pretending,
Stardust, Wang Wang Blues (*), Ack lilla Vera, Reaching for Someone, Marguerite, She’s Funny That Way, Any
Ice Today, Lady, Crying for the Carolines, I Hope Gabriel Likes My Music, She’ Crying for Me (*), Let’s Face the
Music and Dance (*), The Meanest Kind of Blues (*), Moulin à Café (*), I Don’t Mind Walking in the Rain (*), Black
and Tan Fantasy (*), If I Didn’t Have You (*) - (*)= tidigare outgiven
Paul Bocciolone Strandberg har varit en av förgrundsfigurerna inom den sydsvenska jazzen i över 40 år - idag spelar han bland annat med danska Peruna Jazzmen. Paul har många strängar på sin lyra, utöver huvudinstrumentet kornett spelar han (bl a) trumpet, klarinett, piano, banjo och tuba - genom åren har han spelat med allt och alla från Malmö till New Orleans. I över 20 år har han lärt ut jazzharmonik och improvisationens grunder som lärare på Malmö Jazzinstitut.
Paul and his Gang, Original Jazz Makers, Southern Syncopaters, Hot House Jazzmen och Mattssons Sereneders är några av de konstellationer som har Paul till upphovsman.
Några belöningar: “Stadens nyckel” I New Orleans 1982, Malmös kulturstipendiat 1989, Paul and His Gang bästa band I Bredas Jazzfestival 1992, Armstrong stipendiet 2001.
Dubbel-CDn Paul remembering - JA-1603 - kostar 150 Kr
Ladda hem och lyssna (mp3) - högerklicka, välj spara länk som
Scaniazz Copenhagen Come on Coot, and Do That Thing
Absalon Just Pretending She’s Funny That Way
’LOGEN’ (Malmö), 1966 - JA-1701
Unika inspelningar med 6 olika orkestrar
I Stockholm ’gällde’ Gazell och Stampen, I Göteborg fanns Jazzhuset, hur var det i Malmö - var spelades jazzen där?
LOGEN, på Friisgatan 18-20 (något kvarter från Möllevångstorget) var under större delen av 1960-talet centrum för både jazz och pop. Här framträdde regelbundet flertalet av södra Sveriges jazzband, och med jämna mellanrum var det också gästspel av internationella jazz- och pop-stjärnor.
Våren 1966 spelade man in 6 olika band, men av olika skäl blev det aldrig några skivor. Originalbanden ’försvann’ - men 25 år senare ’hittades’ de, för att senare ånyo försvinna. Nu är materialet återfunnet - delar finns hos Svenskt Visarkiv och resten på ’privata’ kassettband.
MUSIKERNA:
STORYVILLE JAZZMEN - 21 januari 1966
Roland Åkesson - co, Jacques Werup - cl & ts, Rolf Granelli - tb, Bo Adamsson - g & vcl, Lennart Brummer - b, Fred Kahn – dr
BLUNCK'S LUCKY SEVEN - 28 januari 1966
Leif Blunck - co, Michael Wiehe - as, Frans Sjöström - ss & ts & bassax, Povel Randén - tb, Tomas Wiehe -bj, Björn Franzén - b, Lars-Åke Hjort - dr
ST JOHN'S HARLEM TOOTHPICKERS - 4 februari 1966
Robert Hansson - co, Peter Nyström - as, Olle Rosdahl - ts, Lars Alemo - tb, Lennart Herlin - bj, Torgny Salö - p, Anders Rudnert - b, Rolf Kahn - dr
SAN JACINTO JAZZBAND - 18 februari 1966
Christer Lindahl - co, Jan-Erik Johansson - cl, Bo Johansson - tb, Håkan Söderberg - bj, Anders Rudnert - b, Fredrik Wingård - dr
FACOLA AND HIS RHYTHM FACES - februari/mars 1966
Roy Wall - tp, Per-Olof Siming - co, Anders Holmberg - cl & as, Peter Trägård - tb, Dennis Johnsson - bj, Stefan Söderberg-Kärfve - bb, Rolf Sjöö - dr
PAPA PIPP'S JAZZBAND - februari/mars 1966
Karl-Axel Klarberg - co, Bo Nilsson - cl & ts, Alve Hansson - tb, Bertil Johansson - bj & g, Håkan Skytte - b, Anders Hjert - dr
MUSIKEN:
Night Fall • Rockin’ Chair • Exactly Like You • You Have Been Taking Lessons in Love Before • I’m Coming Virginia • Susie • Do Something • Up in Michigan • I Can’t Realize You Love Me • The Blues With the Feeling • Marita • Panama Rag • Blue Turning Grey Over You • Maple Leaf Rag • Buddy Bolden Blues • Chattanoga Stomp • Sweet Like This • Just Gone • Dinah • Charleston • Blue Monk